onsdag 3. februar 2010

Puslete nordmenn - ha tro på dine røtter!


Verden er full av selsomme fiksfakserier som krever oppmerksomhet. Her forleden ble jeg fortalt at en løk kan brukes til å lade mobilen. Ikke vet jeg hvordan, men en opplyst sjel skal ha det til at slikt går an. Og jeg fascineres, selvfølgelig. Den gjengse nordmann ville antakelig feid av dette som unødig kunnskap, like interessant som lettkokt Bjørn havregryn med vann, for siden å tre på seg Madshus skisko til 1700 kroner og gi seg i kast med en lett runde på fire mil i 17 minus. Hvilket også er fascinerende, bare på en litt annen måte,litt mer mot landskapet som grenser til morbid selvpining.

Nei, og atter nei. Dette kan gjøres enklere.

I disse dager er overleving i en kompromissløs norsk vinter som krever oppmerksomhet, og med dette har jeg kommet frem til enkle regler som ikke bare får en gjennom snøstormen, men som også hever selvfølelsen i betydelig grad. Hør her, min gode nabo, sterke landsfrende, stolte viking med glinsende øyne mot i brøstet. Kom til meg - og du skal få råd! Kontorrotte - grav frem dine røtter og møt moder jords vrede slik som dine forfedre! Vær tro mot dine instinkter, og lat mjødet holde legemet med varme mens stormen er i sitt ess og river i kastene! Trekk skamløst frem lommelerka fremfor oppskakede baristaer på kaffebrenneriet en tidlig mandag morgen! Sett hårdt mot hårdt! Hyl mot vinden, slik som den beinløse general i Forrest Gump! ER DETTE ALT DU HAR, MODER!! Trykk fjeset mot frontruta i bussen på vei til jobb, strekk armene i været og jall uhemmet løs - I´m the king of the world!!

For det er nemlig slik at mobbere, i dette tilfellet værgudene, er som alle andre mobbere lite interessert i å pirke på usle menneskefjotter som ikke bare tåler det de får i trynet, men håner dem i tillegg.

Kort oppsummert - Følge disse reglene i en måned eller to, så gir det seg. Det lover jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar