torsdag 3. september 2009

Kindereggeffekten. En trist historie om et forsømt klesskap..


Greit, jeg bøyer meg i støvet for orakelforfatteren bak IKEAs bruksanvisninger. Som tidligere nevnt finnes det akkurat nok deler i IKEAs byggesett til å få møbelet til å henge sammen. Bruker du en del for lite er det ikke annet å forvente enn at alt blir skeivt. I mitt tilfelle resulterte trøtthet, latskap, utålmodighet og sanseløs forkasting av deler jeg selv mente var unødvendige, med fatale skjevheter i konstruksjonen. Prims algoritme og IKEA er med andre ord ikke forenlige. Det går rett og slett ikke an å gjøre en IKEA møbel mer økonomisk enn den er, hva deler angår. Kudos til ingeniøren. Ikke så mye kudos til meg på byggeplassen.


Makkverket av en plankekonstellasjon har plassert mitt irritable selv som ufrivillig opphavsfrøken av en nydefinisjon på kindereggeffekten. Effekten var forsåvidt den samme - ett enkelt tiltak gir tre forskjellige virkninger, men dette er da vanligvis positive virkninger. Jeg skal nå tillate meg selv å være negativ, ganske enkelt fordi jeg tillot meg selv å være så latterlig hinsides bedrevitende da jeg besluttet at bruksanvisninger er tull og han som skrev denne er en glattslepen tønt som tror mannen i gata ikke greier å skru A sammen med B.


Kindereggeffekten:
1. Invester i møbel.

Her er skaden allerede gjort dersom du er bærer av en nogen lunde lik tankegang som meg. "Dette fikser jeg sjæl, trenger ikke svensk bruksanvisning"
2. Resultat av første punkt. La meg utdype;

På Jordens overflate vil en gjenstand falle snaut 5 meter på et sekund. Månen faller bare en millimeter. Deler man de to tallene med hverandre, finner man at gravitasjonen på Jordens overflate er 3600 ganger sterkere enn på månen. Med andre ord: Månen er 60 ganger lenger borte fra Jordens sentrum enn vi er, men tyngdekraften er svekket, ikke 60 ganger, men 60 · 60 (3600) ganger - det vil si at tyngdekraften opptrer i overensstemmelse med kvadratet av avstanden mellom de involverte objektene.
Klesskapet mitt er litt som månen i dette tilfellet, hvilket jeg i grunn burde være relativt fornøyd med. Hadde det vært som et helt ordinært objekt på jordens overflate ville jeg ikke rukket å bygge det før det falt sammen på under sekundet. Problemet er at når klesskapet går i slow motion så gjør jeg det samme, og jeg får aldri kommet til stykket å skru sammen denne tungvekteren av et klesskap på en mer forsvarlig måte.
3. Depresjonen inntreffer.

Til nå har effekten vært av fysisk art. Det tredje og siste punktet har kanskje størst nedslagsfelt. Her innser du hvilken idiot du har vært, og verden raser sammen i takt med investeringen.


Kindereggeffektens fjerde, og mindre kjente punkt;

Innse at du ikke greier dette. Kontakt noen med snekkerferdigheter, og ta deg en sykkeltur. Så blir alt bra igjen..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar